Matchmaking in vastgoed

Eindejaar, dus de hoogste tijd voor een vers blog. Dit is de tijd om vooruit te kijken, maar eerst nog even dit: wat is 2018 een mooi jaar voor Gusto Media. We zijn flink gegroeid. We hebben nieuwe klanten mogen verwelkomen en onze bestaande projecten zijn succesvol uitgebouwd.

Ik ga nog even door: we zijn in 2018 silver agency van HubSpot geworden, hebben de basis gelegd voor de koppeling tussen Het Nieuwbouw Platform en HubSpot (bijna klaar), en we hebben nieuwbouwgebieden echt op de kaart gezet. Met dit alles hebben we gave successen geboekt voor onze klanten. Dit kan natuurlijk niet zonder het vertrouwen van onze klanten, ons hele team en de nieuwe (freelance) talenten die erbij zijn gekomen. Dus ik ben trots.

Toch heb ik ook een gevoel van onrust. De onrust dat ik nog niet helemaal goed uitleg wat Gusto Media nu eigenlijk doet. Voor mij en mijn huidige klanten is het echt een no brainer, maar hoe kan ik nu in één woord of zin duiden aan nog meer mensen wat de meerwaarde is? Natuurlijk is vastgoed marketing een prettige term – we richten ons tenslotte op projectontwikkelaars en hun nieuwbouwprojecten – maar steeds vaker kom ik erachter dat die term niet helemaal de lading dekt. Sterker nog: vastgoed marketing is nogal aan inflatie onderhevig.

Vastgoed marketing is een prettige term, maar steeds vaker kom ik erachter dat die term niet helemaal de lading dekt

Is vastgoed marketing niet het wegzetten van wat leuke advertenties op Google, Facebook en Instagram? Op die manier haal je een hoop leads binnen en bij start verkoop stuur je die een mail. Hupsakee, klaar is het vastgoedmarketingbureau. Nou, zo werkt het niet. En zo werken wij al helemaal niet.

In de eerste plaats tillen we vanuit Gusto je vastgoedplan contentwise naar een hoger niveau. Bijvoorbeeld een videoserie met architecten, een magazine, creatieve blogs en andere social media updates. Zolang het relevant is voor de doelgroep maken we het. En dan is gericht adverteren op de diverse platformen natuurlijk heel belangrijk en logisch. Dat zorgt ervoor dat de doelgroep je content leest, op je website landt en je interesseformulier invult.

Maar met onze HubSpot infrastructuur en relevante content gaan we verder. Wij zorgen dat de lead zich ontwikkelt van licht geïnteresseerd naar concreet koop-geïnteresseerd. Dat doen we door klantdata te verzamelen. Die data vormt de basis waarop we profielen kunnen creëren. En met die profielen maken we nieuwe en specifieke content die perfect past bij die doelgroep en zorgen we voor de juiste koppeling van woningaanbod en behoefte. Dat is eigenlijk geen vastgoedmarketing meer te noemen. Dat is eerder: vastgoed matchmaking.

Wat is vastgoed matchmaking?

Heel simpel gezegd: we willen de klant niet onnodig lastigvallen. Dus wanneer we weten in welke prijsklasse iemand een woning zoekt, heeft het weinig zin om duurdere (of goedkopere) woningen te tonen. Zoekt iemand een woning met 5 kamers? Dan heeft die aanbieding van een loft of 2-kamerappartement weinig impact.

Vastgoed matchmaking: de juiste content en het juiste woningaanbod bij de juiste persoon

Dat doen we als agency partner van HubSpot. Hubspot is het nummer 1 marketingsysteem en wordt al door 100.000 bedrijven gebruikt. Wij maken daarmee het verschil in de vastgoed markt. Dat betekent dat we de juiste content bij de juiste persoon uitserveren. Of in vastgoed termen: het juiste aanbod bij de juiste persoon. En dat werkt wel zo prettig.

Een voorbeeld. Het gebeurt natuurlijk regelmatig dat een optant toch niet doorzet met de aanschaf van een woning. In zo’n geval willen ontwikkelaars graag zoveel mogelijk mensen een bericht sturen dat er weer een woning beschikbaar is. En, ik geef toe, op een bestand van 8.000 mensen wil het natuurlijk wel eens lukken dat een woning snel onder optie is.

Toch doen wij dat niet. Want waarschijnlijk val je van die 8.000 mensen het merendeel vooral lastig met je mail. Op basis van online gedrag en opgegeven voorkeuren maken we bewuste segmentaties en gaat die mail niet naar 8.000 mensen, maar naar 50 mensen. Zelfde resultaat: huis weer onder optie, maar zonder 7.950 mensen lastig te vallen.

De toekomst

2018 was (wederom) een gek vastgoed jaar, met enorm hoge pieken in de prijs. Dat zal nog wel even zo blijven, maar we zien ook dat de markt zich weer aan het stabiliseren is. De tijd van moeiteloos ‘uitdelen’ lijkt daarmee op zijn einde te lopen. Op basis van klantdata kunnen we voor de toekomst gewenste producten en programma’s ontwikkelen en de doelgroep op gepaste wijze benaderen. Met Hubspot (wij zitten voor jou aan de HubSpot knoppen) en de content van Gusto Media brengen we animo en aanbod weer dichten bij elkaar en staan we klaar voor de toekomst en nieuwe marktomstandigheden. De klant centraal was nog nooit zo makkelijk. 2019 wordt het jaar dat nog meer partijen dit gaan ontdekken.

Wil jij meer weten over werken met HubSpot voor jouw vastgoed project? Lees ons blog over deze fijne combinatie of neem even contact met ons op. Dat kan door een mailtje naar info@gustomedia.nl te sturen of door ons contactformulier in te vullen. 

Laat een reactie achter