Wat er vaak misgaat bij digitaliseren van vastgoedorganisaties

En hoe marketing je kan helpen.

Je wilt digitaliseren met je vastgoed organisatie, maar waar begin je? Start met de marketingprocessen, want dit is de basis voor de digitalisering van je hele vastgoedorganisatie. Waarom? Je zet de klant centraal en die klant ís nu eenmaal digitaal. Bij Gusto maken we gebruik van software die alle digitale processen mogelijk maakt; voor zowel je klanten als voor je eigen werkprocessen.

Je wil graag digitaliseren met je vastgoedorganisatie, maar waar begin je? Wat er vaak misgaat is dat er gestart wordt rondom de transactie van het vastgoed. Dat betekent dat je, als projectontwikkelaar, begint met het digitaliseren van de verkoop- of verhuurprocessen. Denk daarbij aan het digitaal ondertekenen van contracten voor een koop-/huurwoning of het digitaal checken van inkomenseisen van potentiële huurders. Belangrijke processen natuurlijk, maar is dit wel een logisch startpunt van de digitalisering? Volgens ons niet. Je slaat dan namelijk een heel proces over – de hele aanloop naar de koop of verhuur.

Bij Gusto digitaliseren we de bovenstaande vastgoedtransacties en inkomenschecks natuurlijk ook. Er is echter een grote MAAR. Wij digitaliseren dat in een systeem waar ook de marketingprocessen draaien. Dat brengt heel veel grote voordelen met zich mee: de potentiële koper of huurder heeft – vanaf het eerste contact tot en met de aankoop/huur – een naadloze ervaring met je merk. Daarnaast werk je als vastgoedontwikkelaar vanaf de start in één systeem. En dat zorgt voor talloze mogelijkheden.

Hoe digitaliseer je dan?

De manier waarop je een huis koopt is veranderd. Van je eerste online contact tot aan de levering bij de notaris; je wil dat alles logisch, prettig en digitaal verloopt. Veel projectontwikkelaars kunnen dit nog niet bieden. Het CRM is bijvoorbeeld niet aan de website gekoppeld. Marketing informatie staat in systeem X en sales informatie staat in systeem Y. Onhandig en vooral ook onnodig. Daarom begint de digitalisering met de keuze voor een systeem die al bovenstaande wel mogelijk maakt. En dat kan! Met meerdere systemen, bij Gusto werken we met HubSpot.

Digitaliseren met HubSpot

Met HubSpot kun je van A tot Z –  van je eerste klantcontact via een Google ad, tot aan de ondertekening van je koopcontract –  digitaliseren. In één systeem. Via marketing naar sales, en dan daarna ook service bieden: dat is de kern.

Hoe ziet dat eruit? Gusto heeft samen met HubSpot ‘HubSpot Real Estate’ ontwikkeld. Daarbij hebben we de marketing én sales processen ingevuld specifiek voor de vastgoedontwikkelaars. Oftewel: we verzamelen online leads, zoeken de juiste match met het project, om vervolgens met alleen de relevante leads de interactie aan te gaan. Vervolgens doorlopen de makelaars in HubSpot alle stappen die voor hen relevant zijn in het salestraject. Heb je een huurproject? Dan is het via datakeeper mogelijk om voor huurders relevante gegevens te uploaden én te checken. Wil je een koop of huurcontract tekenen? Dat maken we via docusign mogelijk.

Resultaat: alle informatie én inzichten in één systeem. Een marketing én sales dashboard wordt in no time opgezet, waardoor je altijd realtime kunt inspelen veranderende marktomstandigheden. Wil je een management rapportage over al je projecten in Amsterdam? Of juist weten hoeveel woningen er eigenlijk onder optie staan in je portefeuille? Je bouwt het op in een handomdraai.

En doordat je je klant centraal hebt gezet, zijn de klanten ook veel tevredener. Zo simpel kan het zijn

Nieuwsgierig geworden naar HubSpot Real Estate? Je leest er hier alles over!

Laat een reactie achter