Koester jij je eigen database?

Arda, ontwikkelaar bij Lingotto, zei het al op dit blog: we moeten onze schaarse grond koesteren. Maar ben jij – als sales manager of marketeer – wel je eigen database aan het koesteren? Of bouw jij je marketinghuis nog steeds op gehuurde grond? Het belang van je eigen CRM is groter dan ooit. Jasper legt in dit blog uit waarom.

Recent heeft Facebook zijn advertentiebeleid aangepast. En waar ik zeg aangepast, bedoel ik: aangescherpt. Er kan nu veel minder voor ons vastgoedmarketeers. Een leeftijd segmentatie, targetten op een hele specifieke regio, een look-a-like audience. Het kan niet meer, of heel erg beperkt. Waarom? Facebook wil dat er rondom wonen niet gediscrimineerd wordt. Al die targetting opties rieken naar discriminatie. Aldus Facebook.

 

“Wij marketeers zijn niet de baas over Facebook.”

 

En dus kan er veel minder op Facebook én Instagram. En het feit of Facebook (of eigenlijk moet ik Meta zeggen) gelijk heeft, is niet relevant. Het is namelijk het zoveelste bewijs dat ‘wij’ marketeers absoluut niet de baas zijn over Facebook. Zij kunnen doen wat ze willen. En wie zegt dat Google, LinkedIn, TikTok en allerhande andere platformen dit voorbeeld niet zullen volgen?

Daarom is het als organisatie ook zo van belang om niet te afhankelijk te worden van deze bedrijven. Maar hoe doe je dat dan? We ‘vertrouwen’ tenslotte iedere dag weer dat we onze doelgroep wel online kunnen bereiken. Voor Gusto zijn er twee belangrijke pijlers: flexibiliteit en een eigen database.

Flexibiliteit

Bij Gusto willen we de kracht van de diverse online platformen, zoals Facebook, benutten. Maar we zijn er niet mee getrouwd. We passen onze strategie aan, wanneer dit nodig is. Zoals nu, met het aanscherpen van de advertentiemogelijkheden. We blijven onderzoeken of we via Meta moeten blijven adverteren en of dat we naar alternatieven moeten kijken om effectiever te zijn. Op dit moment nog steeds relevant, maar we passen bijvoorbeeld wel onze advertenties aan.

 

Eigen database

Onze belangrijkste pijler: bouw je huis niet op gehuurde grond. De externe online platformen bieden ons ruimte, ruimte die we huren in de vorm van advertenties en (minimaal) organisch bereik. Maar, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, hebben we hier maar beperkte controle over. Daarom is onze eigen database zo belangrijk.

 

“Ben jij – als sales manager of marketeer – wel je eigen database aan het koesteren?”

 

 

In je eigen database kun je namelijk veel meer. Echt interesse peilen voor je projecten bijvoorbeeld. De relevantie vergroten door de juiste segmentaties te maken is misschien nog belangrijker. Dan kun je ook zorgen dat je mensen niet onnodig lastigvalt, omdat ze stiekem toch geen interesse hebben.

Daarom vragen we bij inschrijving voor een project waar je naar op zoek bent: koop of huur? En binnen welk budget? Hoeveel kamers zoek je dan en wanneer zou je willen verhuizen? Deze informatie gebruiken we om in eerste instantie te checken of er in het project daadwerkelijk aanbod is dat bij die persoon past. Zo niet; dat is het natuurlijk niet nodig dat we content sturen. En als dat wel zo is, dan kunnen we onze content veel beter laten aansluiten bij die doelgroep.

Zo vergroten we onze relevantie. Omdat Meta dit ons weer een stukje lastiger heeft gemaakt, doen we het maar zelf.

Nieuwsgierig wat onze aanpak is voor jouw project? Hier zetten we onze stappen op een rij.

Laat een reactie achter