Gesegmenteerde vastgoedmarketing in 6 stappen
Het lijkt zo makkelijk: de verkoop van een nieuwbouwproject. Er staan toch altijd honderden kopers in de rij? Nou, wij zien nog regelmatig onnodig lange verkooptijden of mismatches tussen vraag en aanbod. En dat eerste gebouw in een grotere gebiedsontwikkeling? Daar kijken kopers soms liever de kat uit de boom. De oplossing? Gesegmenteerde vastgoedmarketing. Hoe dat werkt en hoe Gusto dit aanpakt, leggen we je graag uit.
Nieuwbouwprojecten brengen vrijwel altijd iets unieks mee. Is het niet de locatie, dan is het wel in duurzaamheid, bouwstijl, of juist alles bij elkaar. Welke kwaliteiten je bij welke personen uitlicht, vormt eigenlijk de basis voor gesegmenteerde vastgoedmarketing. Maar daar gaan wel wat stappen aan vooraf.
Stap 1: Is het project groot genoeg voor gesegmenteerde marketing?
Geen mens is hetzelfde. Gelukkig maar. Daarom is binnen een nieuwbouwontwikkeling vaak ook een keur aan verschillende woningen beschikbaar. Al die verschillende woningen trekken weer allemaal verschillende mensen aan. En dan is het wel slim om deze verschillende groepen goed aan te kunnen spreken.
Kortom; heeft jouw project verschillende soorten woningen in de aanbieding? Dan is het antwoord dus: ja, ga aan de slag met gesegmenteerde marketing. Gaat het ook nog eens om een meerjarig en groot plan? Dan is het antwoord super ja! Op naar stap 2.
Stap 2: Leg je doelgroepen vast
Je weet nu dat gesegmenteerde vastgoedmarketing voor jouw project relevant is. Hoe nu verder? Al die verschillende mensen hebben stuk voor stuk andere wensen en behoeftes. Maak het iets makkelijker voor jezelf door een aantal persona’s – bijvoorbeeld 4 – op te stellen. Deze persona’s gebruik je om de content voor de verschillende doelgroepen aan te scherpen.
Een voorbeeld: een jong gezin met kinderen dat wil gaan kopen heeft hele andere woonwensen dan een stel zonder kinderen dat wil gaan huren. Met deze persona’s in je achterhoofd, ga je naar stap 3.
Stap 3: Creëer unieke content
Wanneer een project stoer en industrieel is, maar ook ruime parken met speelplekken heeft, kan het stoere industriële misschien wel het jonge stel met bovengemiddeld inkomen aanspreken en de parken en speelplekken juist de jonge gezinnen. Door erachter te komen met wie je communiceert, kun je bepaalde informatie dus extra uitlichten om één project aantrekkelijker te maken voor verschillende doelgroepen. Zorg ervoor dat voor iedere persona niet alleen de juiste content klaar ligt, maar presenteer deze ook in een passende vorm. Zo heeft een vlog, zoals die hieronder, meer impact op een jonger publiek, maar leest de koper van een penthouse liever een diepte-interview met de architect.
Stap 4: Kies voor de juiste tool
Oké. Dus je project is divers genoeg om verschillende doelgroepen aan te spreken en je hebt zelfs al nagedacht over welke content je zou willen laten zien aan die verschillende doelgroepen? Dan is het zaak om een tool te vinden die deze ambitie waarmaakt. Gusto Media is partner van HubSpot. Een tool die een CRM, publishing tools, (Google) analytics, sales, mail en veel meer samenbrengt. HubSpot zorgt ervoor dat we heel effectief kunnen werken én dat de klant mee kan kijken. Maar we hebben ook ervaring met een heleboel andere tools.
Het is goed om te weten dat het één niet beter is dan het ander. Er zijn meer goede tools om jouw marketingactiviteiten inzichtelijk te maken en te bundelen. Zoek naar het CRM dat past bij jou en jouw organisatie. Onze belangrijkste tip: kies voor een tool die overzicht biedt. Zodat je straks creëert, optimaliseert, analyseert en bijstuurt in één systeem. Dit levert je niet alleen overzicht op, maar ook tijdsbesparing.
Stap 5: Inrichten maar
Zo. De doelgroepen zijn omschreven, je hebt nagedacht over de content en je hebt zelfs het systeem gekozen. Dan is het tijd om alles in te richten.
Een inschrijfformulier op de website is de makkelijkste start om je database te vullen. Zorg dat je bij zo’n inschrijving de juiste vragen stelt, om te achterhalen in welke doelgroep iemand valt. Zoekt iemand koop of huur? En als het koop is, binnen welk budget dan? Zo creëer je makkelijk verschillende lijsten en komt de juiste content terecht bij de juiste persoon in de juiste fase.
Optimaliseer daarna gerust door. Bijvoorbeeld wanneer je weet dat iemand op zoek is naar een klein appartement in de binnenstad, zorg je ervoor dat de bevestigingsmail van de inschrijving daarop inspeelt. Al is het alleen maar met het beeld. Het geeft de inschrijver vanaf het eerste moment een fijnere en relevantere ervaring.
Stap 6: Optimaliseer
De machine is aan. Mensen schrijven zich in voor het project, de data wordt verzameld en dat betekent dat je nu inzichten krijgt. Inzicht in de doelgroep die jij wil overtuigen van jouw aanbod. Daarom blijf je altijd het proces en de content optimaliseren. Merk je dat bepaalde doelgroepen achterblijven? Je ziet het direct én je kunt er iets aan doen. Vergeet juist ook niet te kijken naar doelgroepen die het goed doen.
—
Een heel relaas. Maar hopelijk hebben we je goed op weg geholpen. Ben je nu op zoek naar wat meer tips en tricks? Schrijf je dan vooral in voor onze nieuwsbrief. Of wil je meer weten over HubSpot en vastgoedmarketing? Bel gerust even met Jasper, Anne of Patrick.
Ook interessant is het blog over het vastgoedmarketing vliegwiel van Gusto. Dat lees je hier!
Succes!