Help mee: een wereld zonder spam – 5 tips

Onze mailbox rookt nog steeds na van alle Black Friday mails. Wat een onzinnigheid. Het opent weer de gedachte: leven in een wereld zonder spam, dat zou toch heerlijk zijn? Daarom proberen we bij Gusto zo relevant mogelijk te communiceren. Maar hoe doe je dat? We geven 5 tips.

1. Mail nooit de hele database

Een principekwestie: de nieuwsbrief die je maakt kan nooit relevant zijn voor de hele doelgroep. Zo simpel is het. Wanneer je het ‘mail nooit de hele database’ principe hanteert, denk je vooraf veel beter na waarover je nieuwsbrief moet gaan én voor wie die bedoeld is. Denk je toch dat de nieuwsbrief voor de hele doelgroep geschikt is, dan is je content niet goed genoeg.

2. Maak single item nieuwsbrieven

Een contenttip, maar is werken aan een wereld zonder spam ook niet gewoon goed nadenken over je content? Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief en voor wie is het interessant? Door te werken met één boodschap, wordt het voor jezelf een stuk makkelijker om na te denken voor wie de boodschap interessant is. Zo is het ook veel eenvoudiger om een select groepje te maken naar wie je de nieuwsbrief stuurt.

3. Vergeet je eigen boodschap: denk aan de klant!

Louis van Gaal modus aan: Wil de klant dit echt weten, of wil jij het gewoon heel graag vertellen? In je contentstrategie moet de klant helpen centraal staan. Probeer dus content te delen die je klant helpt en maak niet alleen content dat als doel heeft om aan te zetten tot actie (daarmee bedoel ik: koop dit, druk daar of schrijf je in – content). Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen het lastig vinden om in te schatten of ze hun financiering voor hun huis rond krijgen. Schrijf een blog of maak een video waar je deze mensen helpt om dat makkelijker te bepalen en stuur dat gericht uit.

4. Communiceer je toch je eigen boodschap, voor wie is die dan interessant?

Toch ontkom je er niet aan en is de reden dat er een mail uit gaat, toch je eigen boodschap. Dan wil je als ontwikkelaar een ‘vol’ Open Huis, je wil dat laatste penthouse nog even onder de aandacht brengen of juist de pre-sale aankondigen. Allemaal legitieme redenen, maar met zo’n boodschap ben je verplicht om goed na te gaan voor wie die boodschap interessant is. Duik dan echt je database in én probeer te achterhalen wie in welke fase van de klantreis is waarvoor die boodschap relevant is. Doe een deepdive in je database én stuur de boodschap alleen de mensen waarvan je (bijna) zeker weet dat ze er ook daadwerkelijk interesse voor hebben.

5. Segmenteer niet alleen op voorkeuren

Het is een gevaar: mensen hebben je verteld waar ze naar op zoek zijn – bijvoorbeeld een koopwoning tussen de 4 en 5 ton. Een logische stap is om daarop te segmenteren. Maar combineer je de voorkeuren wel eens met het websitegedrag? Want wanneer je CRM gekoppeld is aan je websitestatistieken, kun je ook op basis van gedrag segmentaties filteren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand die heeft verteld een koopwoning te zoeken tussen de 4 en 5 ton, eigenlijk toch heel vaak de woningen van 5 tot 6 ton op de website bekijkt. Misschien is die persoon toch op zoek naar iets anders? Experimenteer daar eens mee!

De voordelen van segmentatie

Een paar simpele tips die je verder helpen met de segmentaties. Wanneer je bovenstaande tips opvolgt, zul je zien dat er veel gerichter (en ook veel minder) mails worden verstuurd. Dat geeft heel veel voordelen. Het verbruikt minder CO2, om maar iets geks te noemen. Maar de belangrijkste: je valt mensen niet onnodig lastig, maar probeert ze gericht verder te helpen.

Wil je meer tips? Neem gerust contact met ons op.

Laat een reactie achter