11 redenen waarom een vastgoed marketeer aan Inbound Marketing moet doen (deel I)

inbound marketing in vastgoed

Zou het niet geweldig zijn? Dat je als ontwikkelaar de woningen tekent waar de bewoners op zitten te wachten. Dat gaat een stuk makkelijker wanneer je aan de slag gaat met Inbound Marketing. We zetten de belangrijkste redenen om aan Inbound Marketing te doen voor je op een rij.

Dit is deel 1 van het blog. Heb je deze al gelezen? Deel II staat inmiddels ook online en kun je hier lezen.

Het marketinglandschap is de laatste jaren enorm veranderd. Dat is niet zo gek, want het consumentengedrag is dat ook. Zelf ben je waarschijnlijk druk in de weer met je mobiele telefoon, allerlei apps en groepsgesprekken. Daarom zul je als vastgoedmarketeer ook mee moeten veranderen. Want harder roepen om aandacht? Dat werkt niet meer.

Dit blog bestaat uit twee delen. In deel 1 zetten we de (5) belangrijkste redenen op een rij waarom consumenten het fijn vinden wanneer jij – als vastgoedmarketeer – met Inbound Marketing gaat starten. Deel 2 geeft nog eens (6) redenen, maar dan gezien vanuit jouw marketingorganisatie.

1. Aandacht is schaars

Het is nogal wat. Alle schoteltjes op de stokjes laten draaien. Je kinderen op tijd naar sport brengen. Meepraten in de family app. Zelf werken. Beetje gezond blijven, dus ook sporten. De juiste series kijken. Je vrienden zien. We zijn druk. En die telefoon, met al die prikkels die op je af vliegen, helpt ook niet mee. 

Dit veranderde consumentengedrag vraagt ook om nieuwe wegen in de vastgoed marketing. Want harder roepen om aandacht heeft vaak geen positief effect. Deze roep om aandacht wordt onder gesneeuwd tussen de kattenfilmpjes en groepsgesprekken op de telefoon.

Echt waarde toevoegen voor je doelgroep is eerder het devies. Weten mensen bijvoorbeeld wel hoe ze een hypotheek oversluiten nu de rente laag is? Nee? Nou, dat blogje zou wel eens heel aandachtig gelezen kunnen worden.

2.Kopers oriënteren zich anders

Met het veranderde consumentengedrag is er ook iets essentieels veranderd in het koopproces. De oriëntatiefase gebeurt namelijk grotendeels online. In 60 procent van de gevallen hebben kopers al besloten of ze iets gaan kopen, voordat ze contact met jou opnemen. Niet gek, want alle informatie is toch online te vinden?

Bij veel producten is dit ook al het geval. Een nieuw koffiezetapparaat? Online lees je alles over de technische details, de prijs, maar ook de ervaringen van andere consumenten. Een nieuwe laptop? Hetzelfde verhaal. Daarom verwachten kopers van een nieuwe woning dat ze online veel meer te weten kunnen komen. Vaak is die informatie niet te vinden. Of de informatie die er wél te vinden is, geeft alle ruimte voor de verkeerde interpretatie.

“In 60 procent van de gevallen hebben kopers al besloten of ze iets gaan kopen, voordat ze contact met jou opnemen”

Een voorbeeld uit de praktijk. Een jong gezin is geïnteresseerd in een nieuwbouwproject. Er is weinig informatie te vinden, maar online zijn er wel een paar schetsen van woningen te vinden.

Ze bekijken de informatie op de website en dan lezen ze het volgende: “Het is mogelijk om op de begane grond een slaapkamer en badkamer te ontwikkelen, zodat je gelijkvloers kunt wonen.” Deze informatie brengt het gezin direct aan het twijfelen. Zijn deze woningen bedoeld voor ouderen? Wat voor buren krijgen we dan? Is dit project wel iets voor ons?

Dat is het project natuurlijk wel. Want wat het gezin – dat zich online oriënteert – niet weet is dat 75 procent van de kopers in dit nieuwbouwproject jonge gezinnen zijn.

Dit is een perfect voorbeeld van de verkeerde content, op het verkeerde moment bij de verkeerde doelgroep. Met Inbound Marketing maak je andere content.

Pssttt… side step: maak je zelf content? Hier is een long read waar je leert hoe je dit het beste doet.

3. Met Inbound Marketing kun je potentiële kopers helpen

Door gebruik te maken van Inbound Marketing ga veel meer uit van je doelgroep. En wanneer je bewust bent van de content behoefte van je doelgroep, ga je zeer waarschijnlijk andere content maken. Een jong gezin heeft andere vragen rondom een nieuwbouwproject dan een jong stel dat voor het eerst een huis gaat kopen. Iemand die nu in een jarendertigwoning woont en naar een nieuwbouwwoning gaat verhuizen heeft ook weer andere vragen dan een alleenstaande in een appartement.

“Bewust van de content behoefte van je doelgroep? Dan maak je waarschijnlijk andere content”

Door goed na te denken over je doelgroep kun je content maken die de potentiële kopers verder helpt. Wanneer je potentiële kopers tips geeft over hoe ze een hypotheek het beste over kunnen sluiten en waar ze op moeten letten, (aflossingsvrij vasthouden of juist niet?) krijg je echte aandacht (zie punt 1) en word je een betrouwbare partner bij het zetten van een volgende stap.

4. Je kunt vooroordelen ontkrachten

Een vooroordeel: een nieuwbouwwoning is sfeerloos. Niet waar natuurlijk. Maar wanneer je potentiële kopers in de stad wonen, zou het één van de belangrijkste redenen kunnen zijn waarom ze geen interesse tonen in jouw project. Laat dan zien dat het anders kan. Laat interessante bewoners aan het woord, toon de sfeervolle inrichtingen en ontkracht dit vooroordeel. Het helpt je potentiële bewoners om met je in gesprek te gaan.

5. Je bouwt aan relaties

Door de echte interesse te wekken met de juiste content én door echt te helpen, weten de juiste mensen de weg naar je website te vinden. Dus de boodschap komt over. Heel fijn. Maar in deze wereld waarin aandacht schaars is, vinden mensen het wel prettig wanneer nieuwe informatie op ze af komt. Door echt relevant te zijn, zullen je potentiële kopers je eerder volgen op je Facebook pagina of – nog beter-  zich inschrijven voor je nieuwsbrief. De bevestiging dat je relevant bent voor ze. 

Bijkomend voordeel is dat je makkelijker én wanneer het je zelf uitkomt online kunt communiceren met je doelgroep. Pure winst.

Deel 2 van dit blog staat ook online. Die lees je hier.