5 tips om de verkoop van je nieuwbouwproject te versnellen

De verkoop van je nieuwbouwproject loopt niet meer zo lekker. Waar het voorheen uitdelen was, merken veel ontwikkelaars dat je juist meer moet trekken om te verkopen. Maar wat doe je dan om de verkoop van je nieuwbouwproject te versnellen? Je prijzen aanpassen? Nog meer mensen aanspreken met de vraag of ze misschien willen kopen in jouw nieuwbouwproject? Of ga je je communicatie vooral slimmer organiseren?

Je hoort het meer en meer. De prijzen rijzen de pan uit en de koper is het zat. Het gevoel veel te veel te betalen krijgt de overhand. En dus zijn mensen niet altijd meer zo happig op jouw nieuwbouwproject. Je verzamelt minder leads. De bestaande leads blijken toch minder goed. Gevolg: je salesproces duurt langer en de planning loopt uit. En dat kost allemaal extra geld.

Onverwacht? Nee, natuurlijk niet. Na een hoogconjunctuur volgt altijd een fase waarin het weer even wat minder gaat. Dus je kunt je daarop voorbereiden. Hieronder zetten we 5 tips op een rij waardoor jij als ontwikkelaar alsnog een gestroomlijnd salesproces organiseert en de verkooptijd versnelt.

1. Eerder beginnen met communiceren

Ik weet het. Je bent het niet gewend. De reflex van veel projectontwikkelaars en marketingbureaus is juist zo lang mogelijk wachten met communiceren. Het liefst vlak voor start verkoop pas de website in de lucht – de juiste campagnes op Facebook, Google en Funda de aanzetten – en hupsakee verkopen maar. Maar dit is de ‘oude’ manier.

Door eerder relevant te beginnen met communiceren, heb je de mogelijkheid om de gebiedsontwikkeling echt tot leven te wekken. Je roept het juiste gevoel bij mensen op. Je vertelt over de omgeving. De scholen in de buurt. De leuke horeca en natuurlijk wat jullie van plan zijn om te maken. Zo ontstaat er bij de potentiële kopers een reden om het project te volgen.

Begin dan ook lekker vroeg, want dan kun je je relatie opbouwen. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd. En dat die relatie belangrijk is, bewijst het volgende punt.

2. Beter luisteren naar je leads

De woningmarkt zal beter moeten aansluiten bij de wensen van de kopers. Want de prijs is hoog. Alleen wanneer er een echte match is, willen de potentiële kopers in gesprek.

Dat betekent dat je beter moet luisteren naar wat je leads te vertellen hebben. Zorg dan ook dat je de mogelijkheden hebt om te luisteren. Vraag binnen welk budget ze op zoek zijn naar een nieuwe woning, hoeveel kamers ze eigenlijk nodig hebben. Willen ze gelijkvloers of juist niet? En verwerk en analyseer de antwoorden.

Alleen wanneer er een echte match is, willen de potentiële kopers in gesprek

Door je open te stellen en te luisteren, ontstaan heel veel mogelijkheden. Voor sommige projecten geeft Gusto Media zelfs de input om het aanbod aan te passen – door bijvoorbeeld een extra kamer mogelijk te maken – en zo beter aan te sluiten bij de klantvraag. In andere gevallen kunnen we verwijzen naar andere projecten van onze ontwikkelaar die relevanter zijn. Allemaal om je (potentiële) klanten verder te helpen.

3. Gesegmenteerd communiceren

Wanneer je meer weet over je leads, kun je ook veel gerichter communiceren. Een voorbeeld: een optie vervalt op een woning. Dan kun je als marketeer het volledige bestand aanschrijven, maar we kunnen ook – op basis van wat we weten over onze leads – een kleine selectie maken van mensen. Mensen waarvan we zeker weten dat deze meer interesse zullen tonen voor die specifieke woning. Daardoor vallen we leads niet onnodig lastig.

Een tweede voorbeeld: het aanbod in de prijsklasse 500.000 tot 700.000 euro komt pas over 1,5 jaar in verkoop. Er wordt namelijk gestart met het aanbod tot 500.000 euro. Dan is het prettig om een aparte contentkalender te maken voor de groep in de hogere prijsklasse. Op deze manier blijft deze doelgroep betrokken bij het project en worden ze niet teleurgesteld over het eerste (lagere) aanbod.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Belangrijkste is: zorg dat je heel relevant bent voor je publiek.

4. Verder helpen met het proces

Soms is het – als volger van het project – ingewikkeld om de agenda van de ontwikkelaar te kunnen volgen. Dan is het als consument moeilijk te volgen wanneer wat in de verkoop komt. Zorg er dan ook voor dat je daar helder en transparant over communiceert. Laat de makelaar daar ook een rol in pakken wanneer ze contact opnemen met de leads.

5. Samenwerking tussen sales en marketing stimuleren

Bij HubSpot noemen het ze het smarketing. Een beetje een ‘flauwe’ term, maar het dekt wel de lading: marketing en sales moeten goed met elkaar communiceren. Want wanneer marketing iets aanpast in de doelgroepsegmentaties op Facebook, moet sales het weten.

Bij Gusto Media zoeken we de makelaars altijd op. Zo bellen we op vrijdag met de makelaars van onze projecten om even door te geven welke aanpassingen wij hebben gedaan om vervolgens te horen of de makelaar daar iets van heeft gemerkt in hun gesprekken. Levert het inschrijfformulier minder conversie op, maar zijn de leads wel beter – volgens de makelaar – dan doen we toch goede dingen. In dit blog beschrijven we nog meer tips hoe je het overleg tussen marketing en sales kunt stimuleren.

Geen updates van Gusto Media meer missen? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief!



Laat een reactie achter