4 essentiële contentmarketing ingrediënten

4 essentiële contentmarketing ingrediënten

Wat maakt contentmarketing succesvol? Dat is een mix aan factoren. Hieronder zet ik er aantal op een rij. Niet compleet, maar wel behulpzaam. In willekeurige volgorde.

1. Consistent
De mens zit eigenlijk behoorlijk routineus in elkaar. Wanneer je als content merk onderdeel wilt worden van de routines van je doelgroep, zul je op vertrouwde momenten content moeten delen. De heartbeat noem ik dat ook wel.

Denk bijvoorbeeld aan je eigen online ochtendritueel. Veel mensen controleren mail, kijken op Twitter, Facebook, nu.nl en gaan vervolgens aan het ontbijt of stappen onder de douche. Wanneer verandert dit nu? Vrij zelden. Wil je op dat moment ook aanwezig zijn met je content? Dan zul je als merk iedere ochtend bijtijds aanwezig moeten zijn. Op een waardevolle manier.

Dus wanneer je iedere maandag een vlog publiceert – en je houdt dit maanden achter elkaar vol – dan weet je doelgroep op den duur zeker dat ze er maandag weer eentje kunnen verwachten. En de kans is groter dat je vlog bekeken wordt.

Een goed voorbeeld? Dat is NRC Q. Iedere ochtend geven ze een update van wat je de komende dag kunt verwachten. Maar je leest ook wat er gedurende de nacht – while your where sleeping – gebeurde in Azië. Handig, want je bent in één keer bij en weet wat je die dag wilt volgen. Deze nieuwsbrief is onderdeel geworden van mijn ochtendritueel. Dat was het tot een jaar geleden niet.

2. Relevant
Je leest het hierboven al terug. Je kunt consistent verspreiden. Dat betekent niet direct dat je relevante content verspreidt. Waarde toevoegen is daarom een essentieel uitgangspunt. Relevant zijn is mijn stokpaard. De relevantie ligt in wat de doelgroep wil weten en wat jij wilt vertellen. Door op zoek te gaan naar de content sweetspot, user persona’s en vele andere acties zoek je die relevantie. In mijn vorige blog ben ik hier iets dieper op in gegaan.

3. Publiek opbouwen
Building your own audience. De centrale opmerking vanuit het Content Marketing Institute uit Amerika. En ik ben het daar mee eens. Wat bedoelen ze daarmee?

Simpel. Een aantal merken zijn zich aan het blindstaren op social media campagnes, bijvoorbeeld op Instagram of Facebook.

Heel belangrijk en relevant, maar wees je bewust: Facebook en Instagram zijn de baas over die platformen. Facebook heeft al vaker ervoor gezorgd dat je niet iedereen meer kunt bereiken. Youtube heeft zijn voorwaarden aangepast. Accepteer je deze niet, dan zetten ze je video achter een slotje, zodat niemand die meer kan zien.

Daarom is het verstandig om je eigen publiek aan je te verbinden. Bijvoorbeeld door inschrijvingen op je nieuwsbrief. Die beheer je namelijk zelf.

4. Vergeet kwantiteit
Veel contentmarketing bureaus hebben de neiging om kwantitatieve afspraken te maken. We leveren bijvoorbeeld 8 blogs per maand. Of 6 video’s op jaarbasis. Lijkt logisch, maar is dat het? Robert Rose heeft de volgende uitspraak: ‘Create the least amount of content with the biggest amount of impact’.

Dat is tenslotte waar het om draait: resultaat. Wat heb je voor ogen met je content? Wat wil je bereiken? Pas wanneer je dat scherp hebt kun je bepalen met welke hoeveelheid content je een juiste heartbeat creëert en je doelstellingen bereikt. Maak dan ook geen kwantitatieve afspraken met je content marketing bureau. Maak afspraken omtrent doelstellingen en resultaat.

Wil je niets missen van dit blog? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.

Plaats een reactie