De Gusto Media Marketing boekenclub. Doe je mee?

De Gusto Media Marketing boekenclub. Doe je mee?

Lezen. Als je je wilt ontwikkelen als schrijver, helpt het om ook veel te lezen. En als je marketingboeken leest, kun je er ook nog veel van leren.

Op dit moment ben ik het boek ‘Epic Contentmarketing’ van Joe Pulizzi aan het (her)lezen. Hij opent ieder hoofdstuk met een inspirerende, metaforische quote. Dat inspireert mij. De quotes zetten mij aan het denken. En geven richting aan wat er inhoudelijk gedeeld gaat worden. Leuk. Daar ga ik ook iets mee doen.

Een ander leuk ding dat Pulizzi doet in dit boek is ieder hoofdstuk afsluiten met Epic ‘gedachtes’. Een soort samenvatting van wat je net gelezen hebt, maar ook een toepassing van de inhoud die ik zojuist gelezen heb. Dan is het direct lekker praktisch. Daar kan ik ook wel iets mee.

Dit is vorm. Maar inhoudelijk doe ik ook heel veel inspiratie op. Zo ga ik naar aanleiding van een hoofdstuk in het boek ‘Epic Contentmarketing’ ook een blog schrijven over marketing definities. Want die lopen nogal door elkaar. Een blog onderwerp, geïnspireerd dankzij een boek dat ik aan het lezen ben. Dat helpt.

De boekenclub
Goed. Ik hoef het dus niet verder uit te leggen. Marketing boeken zijn leuk. Ze geven inzicht en inspiratie. Daarom zou ik graag met jullie een marketing leesclub willen beginnen.

Tsja, en hoe begin je zo’n boekenclub? Startpunt zijn mijn huidige boeken. Boeken die op dit moment op mijn bureau liggen om gelezen te worden. Misschien ben jij ze ook aan het lezen? Misschien heb jij een boek waar je nieuwsgierig naar bent en die je met mij wilt delen? Doe het.

Hoe doe je mee?
Hoe kom je in de ‘club’? Simpel. Laat in je reacties op dit blog weten welke boeken ik zou moeten lezen. Of welke jij aan het lezen be vbnt. Dan ga ik daar in duiken. Het is mijn doelstelling om 1x per maand een boek uit te hebben (wat denk je daarvan, veel of weinig??).

Wil je meepraten? Dan organiseer ik toch gewoon een online gesprek. Bijvoorbeeld via Blab of een Google Hangout. Leuk!

De shortlist
Hieronder de boeken die ik net gelezen heb, aan het lezen ben, of binnenkort wil gaan lezen.

Shareology – Bryan Kramer
Epic Contentmarketing – Joe Pulizzi
Experiences – Robert Rose & Carla Johnson

Deze ‘oude boeken’ heb ik – tot mijn grote schaamte – nog niet gelezen.

Tribes – Seth Godin
Managing Content Marketing – Robert Rose & Joe Pulizzi

Welke zal ik als eerst gaan lezen? En welke marketingboeken liggen op jouw nachtkastje?

Epic quote:
Books are yoga for the mind

4 Reacties

  • Maarten

    Twee toppers die ik wel een keertje wil Blabben zijn The Lean Startup van Ries, en Content Inc. van Pulizzi!

  • Fred

    Leuk Jasper, ik doe mee! Naast Epic Content Marketing van Pullizi, ga ik nu door jouw blog aan beginnen heb ik nog Ons onfeilbare Denken – Daniel Kahneman, de singulariteit is nabij – Ray Kurzweil, het einde van business as usual – Solis en het tweede machinetijdperk – Erik Brynjolfsson & Andrew Mcafee.

  • Wijnand

    Ik doe mee! Het boek Concepting van Jan Rijkenberg is een van mijn favorieten. Verfrissende kijk op merkstrategie waarbij positionering verleden tijd is. Door inspiratie en de communicatie ‘beweging’ die concepting creëert worden producten vanzelf toegevoegd. Soort omgekeerde marketingaanpak.
    Verder is Influence van Cialdini een klassieker die ik altijd aanraad. Op het eerste oog voor de gladde sales dude maar je kunt er in veel opzichten wat mee, zeker in contentmarketing. Mooi ook om te zien dat je veel strategieën vaak al op een onbewuste manier toepast. De effecten zijn powerful.

  • Jasper de Weerd

    Goede suggesties Wijnand, Fred en Maarten. Bekende en onbekende nieuwe toevoegingen. Lijkt me goed dat we een moment prikken waarop we het over deze boeken gaan hebben. Vragen die ik bij een aantal boeken heb: wat leer ik ervan en hoe ga ik het lezen?

Plaats een reactie