Blog onderhouden? Blok tijd en maak lijstjes

Blog onderhouden? Blok tijd en maak lijstjes

Ik heb mezelf ten doel gesteld om 50 nieuwsbrief inschrijvingen te hebben voor het eind van het jaar (inmiddels sta ik op 19 inschrijvingen, dus help me met mijn doelstelling en schrijf je in #dank).

Behalve die nieuwsbrief inschrijvingen heb ik nog een tweede belangrijk doel: iedere week een blog publiceren. Altijd op dinsdag, zodat mijn bezoekers en volgers weten dat ze sowieso op woensdag, donderdag of vrijdag even kunnen kijken voor een update.

Dat laatste is een flinke uitdaging. Helemaal tijdens drukke weken. Neem maar eens een kijkje in mijn agenda van deze week: 3 dagen intern bij Ahold en 2 dagen bij TNO. Dat zijn intensieve werkdagen.

Wanneer je bedenkt dat er ook nog andere opdrachten doorlopen en er thuis twee prachtige jonge kinderen en een mooie vriendin aandacht verdienen – kun je misschien begrijpen dat het wel eens een uitdaging is om de blogs op tijd af te hebben.

Wil jij ook een blog onderhouden voor je organisatie of binnen je vakgebied? Dan heb je wellicht wat aan onderstaande tips.

Blok tijd
Begin van de maand. Een logisch moment om vooruit te kijken wat er allemaal op het programma staat. Heb je veel afspraken, is het moeilijk om tijd te vinden om onderwerpen uit te diepen, mensen te interviewen of boeken te lezen? Blok het toch. Zorg ervoor dat je de tijd vindt om je hersenspinsels uit te werken.

Probeer vooraf ook goed te bepalen wat het doel van je geblokte tijd is. Wil je iemand interviewen? Of wil je echt een stuk schrijven? Zorg dat helder is wat de output moet zijn van het moment en verzamel wat je nodig hebt. Voordat je begint met schrijven is het namelijk handig dat je research al klaar is. Plan die dan ook in.

Houd ook rekening met het moment van de dag wanneer je het best presteert. Sommige mensen zijn het creatiefst en productiefst in de ochtend, met een dampende pot versie koffie in de ruimte. Zorg dan dat je die tijd in de ochtend hebt geblokt. Zo maak je echt ruimte voor productiviteit. Staat er al een afspraak? Probeer die dan te verplaatsen naar een moment waarop je vaak minder productief bent.

Gebruik je reistijd
Woon-werkverkeer. In de auto of de trein? Een perfect moment om gedachtes te ordenen. Zo kun je met een handige app – de iPhone heeft de ‘dictafoon’ – wellicht alvast een ruw blog inspreken terwijl je toch op de weg let. Dan hoef je bij aankomst alleen je eigen stem nog af te luisteren en ben je al helemaal onderweg met je blog.

Ga ook bewust om met je vervoer. Af en toe pak ik juist de trein en niet de auto naar een opdracht. In de trein creëer ik namelijk een moment dat ik even een boek kan lezen om wat research te doen. Of heb ik mijn handen vrij om alvast wat te gaan werken.

Maak lijstjes
Heb opeens een leuk idee? Schrijf het op. Het liefst in een naslagwerk. Wanneer je een idee op schrijft is de kans veel groter dat je er daadwerkelijk iets mee gaat doen. En heb je even geen inspiratie. Pak de lijst erbij en werk deze af.

Zelf werk ik met ruwe en wat meer uitgewerktere lijstjes. Op de ruwe lijstjes kan alles terecht komen. Echte losse flodders. Gedachtes waar ik nog iets mee wil. Dingen die ik niet wil vergeten.

Op het uitgewerkte lijstje komen de onderwerpen die ik echt wil oppakken. Dat is een lijstje dat ik echt moet afwerken, omdat die blogs simpelweg gemaakt moeten worden. Het is prettig dat deze lijst af en toe vernieuwd wordt. Gemaakte blogs kunnen afgestreept. Nieuwe onderwerpen komen erop. Erg prettig.

Deel je ideeën
Het klinkt misschien gek, maar voor je aan een blog begint kun je je onderwerp best al eens delen. Met een collega. Met een vriend. Kijk eens hoe ze op je idee reageren. Is het een onderwerp dat ze aanspreekt? Wat verwachten ze te lezen? En is dit ook wat je zelf voor ogen hebt? Misschien krijg je nog heel handige tips en invalshoeken.

Maak van 1 onderwerp een serie
Eén onderwerp kan misschien wel meerdere blogs betekenen. Een goed voorbeeld is het 6C model dat ik wil uitleggen. Per C kan ik wel bladzijdes volschrijven. Niet direct heel handig, wanneer je mensen wat minder tijd hebben. Ik splits ze daarom juist op. Dat is voor de lezers prettig en ook voor jezelf als blogger. Je hebt meer tijd en meer ruimte voor verdieping. En meer onderwerpen.

Werk vooruit
Is echt onmogelijk om die week iets te schrijven? Zorg dat er een onderwerp klaar ligt. Op de plank. Dan kun je die publiceren.

Doe schrijfoefeningen
Weet je het echt even niet? Er zijn talloze schrijfoefeningen die je kunt doen. Bijvoorbeeld: alles om je heen uitzetten. Computer aan. Ga alle associaties die je hebt maar opschrijven. Laat je niet weerhouden door wat dan ook. Tik. Tik. Tik. Woord na woord. Houd dat vol. 20 minuten lang. Print uit wat je hebt opgeschreven en ga woorden die je interessant vindt of een linkje hebben met wat je wel eens zou willen vertellen onderstrepen. Neem de tijd. En kijk of je op die manier nog leuke onderwerpen kunt verzinnen.

Het voelt heel onnatuurlijk, maar het werkt echt.

Lees veel en schrijf veel
Deze uitspraak van Stephen King zegt alles. “If you want to be a writer, you must do two things above all others: read a lot and write a lot.”

Vertrouw op jezelf
Zo’n schrijfoefening heb je waarschijnlijk niet nodig. Als je regelmatig gaat bloggen, komen onderwerpen ook sneller en makkelijker. De uitwerking kost minder tijd. Het wordt echt makkelijker.

En dan kun je weer terug naar je volgende uitdaging. Schrijven mensen zich bijvoorbeeld in voor je nieuwsbrief.

Eén reactie

  • Fred

    Leuke blog Jasper, dank voor de tips. Ik heb altijd te weinig tijd. Het gaat dus vooral om prioriteit. Je hebt me aan het denken gezet over mijn blogfrequentie…

Plaats een reactie