5 content marketing lessen van Red Bull

5 content marketing lessen van Red Bull

In het content marketing landschap is dit dé case. Red Bull. Of het nu surf competities zijn, snowboarders die bizarre trics uitdokteren of zeepkisten die van onze Nederlandse Cauberg razen: Red Bull organiseert, is aanwezig en maakt prachtige content. Tijd om eens te kijken wat je kunt leren van dit merk. We zetten 5 learnings op een rij.

Leestijd: 5 minuten

1. Kies je doelgroep
Ben jij geen beoefenaar van extreme sporten als surfen, snowboarden, skateboarden of motor racen? Dan is de kans groot dat je niet heel vaak met Red Bull content wordt geconfronteerd. Dat vinden ze bij Red Bull ook niet erg. Ze maken de (meeste) content vooral voor hun eigen specifieke doelgroep. Dus waarschijnlijk niet voor jou. Een voorbeeld:

Heb jij de video gezien van ‘die jongen die door een haai werd aangevallen’? Het filmpje ging viraal. Dat is nogal wat. 1,7 miljoen mensen hebben dit filmpje op Youtube gezien. Op Facebook liep de teller zelfs nog harder op. Ieder zichzelf respecterend medium – van CNN tot NBC – wilde met ‘die jongen’ praten. Die jongen bleek surfkampioen Mick Fanning. En Red Bull had een ‘long read’ interview met hem.

Waarom gaat deze man niet liever zijn verhaal doen bij een medium waar hij de wereld kan aanspreken? Dat hoeft voor hem niet. Mick Fanning wil zijn doelgroep – surfers – informeren. Via Red Bull bereikt hij zijn familie, fans en de mensen om wie het voor hem draait. Oftewel het gaat surfer Fanning niet om jou en mij, maar om zijn eigen achterban. En via Red Bull bereikt hij deze.

2. Maak iets groots
Natuurlijk is er bijvangst. Ook al kijk jij niet dagelijks naar Red Bull content, je kent het merk wel. Sterker nog; je associeert het met extreme sporten. Bijvoorbeeld door de sprong van Felix Baumgartner. Wie heeft het niet gezien. Veel extremers is er niet door de mens gedaan. Deze korte video is bijvoorbeeld al door meer dan 40 miljoen mensen bekeken.

Als Red Bull zijn naam nog niet gevestigd had als merk voor de extreme sporters, dan is het met deze sprong wel gelukt. Iedereen had het erover.

In de tegenwoordig veel aangehaalde Hero, Hub, Hygiene contentstrategie is dit een typisch voorbeeld van Hero content: content die je voor een brede doelgroep maakt. De frequentie is laag => zoiets gebeurt niet vaak en de zichtbaarheid is hoog.

De kans dat een merk met Hero content veel mensen bereikt die zich vervolgens niet aan je merk verbinden? Swoah. Je merk staat. De juiste associaties ook. Daarnaast is er een kans dat je ook heel veel mensen die nog twijfelden om zich aan je merk te verbinden, wel verleid hebt.

3. Maak een centrale content hub
Zoals gezegd: als je niet tot de doelgroep behoort zul je niet veel met Red Bull bezig zijn. Als contentmarketeer raad ik toch aan even te gaan kijken op de homepage van Red Bul. Dit is namelijk geen informatieve website met informatie waar je overal blikjes kunt kopen. Nee. Ook daar is het content dat de klok slaat.

Veel organisaties durven dat niet aan. Je wilt tenslotte je product verkopen. Maar voor Red Bull is de wens van de doelgroep veel belangrijker.

Vanuit dit platform is het ook heel gemakkelijk content te verspreiden op andere netwerken, zoals Facebook, Twitter of je nieuwsbrief. Je hebt de content immers al gemaakt. Het is nu slechts een kwestie van goed verspreiden.

4. Werk samen
En bereik heb je niet alleen op je eigen kanaal. Dus werkt Red Bull slim samen. Kijk maar eens naar Apple TV. Daarop heeft een Red Bull een eigen kanaal. Slimme distributie. Zijn daar waar de doelgroep is. Maar de zeepkistenrace in Valkenburg of de Red Bull Crashed Ice races – met Rintje Ritsma en Falko Zandstra die van een bizar enge racebaan glijden – krijgen ook gewoon Air Time op nationale tv.

5. Kies voor kwaliteit
Red Bull neemt zijn redactionele taak serieus. Zij werken dit op een bijzonder goede manier uit. Prachtige redactionele foto’s. Exclusieve verhalen. Dit interview – is de moeite van het lezen waard. Ben je nog niet overtuigd dat het indrukwekkende foto’s zijn? Klik dan maar op deze link. Ben benieuwd welke vakantieplannen je voor volgend jaar zomer maakt.

Wil je meer lezen over de overwegingen en keuzes van Red Bull? Dit interview met chief technichal officer (cto) Andi Gall van Red Bull Mediahouse. Erg leuk.

Heb je zelf nog suggesties, aanvullingen of ideeën op dit blog? Laat het even weten in de reacties. Wil je geen blogs meer missen? Schrijf je hieronder dan direct in voor de nieuwsbrief.

Plaats een reactie