Hoe speel je als organisatie in op online veranderingen? – Deel 1

Hoe speel je als organisatie in op online veranderingen? – Deel 1

Sinds een paar weken kun je adverteren op Instagram. Facebook is zijn ‘like’ button aan het aanpassen. De zakelijke mogelijkheden voor What’s App zijn enorm groeiende. Internet is continu aan het veranderen. Als organisatie wil je daar snel en goed op in kunnen spelen. Hoe doe je dat? Gebruik hiervoor het 6C model van Gusto Media. In het eerste deel van deze blogserie, bespreken we de eerste C.

Leestijd 9 minuten

Het 6C model bestaat – ja, je verwacht het niet – uit 6 woorden met een hoofdletter C. Het idee is simpel. Alle C’s staan voor een onderwerp. Ieder onderwerp is een aparte stap. Wanneer je deze stappen regelmatig naloopt ben je weer helemaal bij. Ons advies: doe dit 4 keer per jaar. We duiken in deze editie in de stap; Channels!

Inspelen op online veranderingen

Het 6C model

Start met keuzes maken
Zo. Het is besloten. Je kunt er ook echt niet meer omheen. Je organisatie gaat actief communiceren. Dat wil je het liefst doen met middelen die tegenwoordig gebruikt worden. Daarom is het zaak om je eigen online ecosysteem actief in te richten. Dan is het ook direct zaak om keuzes te maken. Welke kanalen gaat jouw organisatie actief gebruiken? Met welke doelstelling gebeurt dat?

Het gevaar is dat je je beperkt tot je eigen website en social media accounts. Behalve dat social media accounts veel meer zijn dan simpelweg een account aanmaken en publiceren – zo zul je voor LinkedIn bijvoorbeeld veel strategischer moeten nadenken in welke groepen je actief zult zijn, zal je op Facebook veel vaker moeten adverteren om een publiek te bereiken en is het sinds kort ook mogelijk om te adverteren op Instagram – bestaat je online aanwezigheid uit veel meer. Je eigen nieuwsbrief is bijvoorbeeld ook een kanaal. Daarnaast kan het ook heel relevant zijn om op andere platformen te publiceren, bijvoorbeeld een blog van een andere partij. Of om gebruik te maken van accounts van bevriende collega’s. Neem dat mee in het hele overzicht.

Bouw aan publiek
Wanneer Facebook besluit dat je voor iedere persoon die je bedrijfspagina heeft ‘geliked’ je jaarlijks 1.000 euro moet betalen, is het slikken of stikken. Die bedrijfspagina is namelijk niet jouw bezit, maar gewoon van Facebook.

Daarom is het mijn strategie om een publiek aan me te verbinden door een nieuwsbrief op te tuigen. Want mensen die zich voor mijn nieuwsbrief inschrijven zijn enthousiast over wat ik schrijf en melden zich zelf actief aan. Zo weet ik dat ze echt geïnteresseerd zijn. En – niet onbelangrijk – ik heb zelf de controle over deze lijst met mailadressen. Die beheer ik namelijk zelf en niet Facebook, Twitter of LinkedIn.

Natuurlijk, Facebook, Twitter en LinkedIn zet ik ook in. Ik wil tenslotte aanwezig zijn waar mijn doelgroep dat ook is. Maar ik behandel deze kanalen alsof ze er de volgende dag niet meer zijn. Zo blijf ik iedere dag scherp bouwen aan mijn eigen publiek.

Claimen
Zijn de keuzes gemaakt? Dan is het tijd om lekker praktisch te worden. Claim de juiste kanalen. Leg ze vast. Een logische eerste stap wanneer je een nieuwe organisatie optuigt. Je wilt niet alleen weten of de url nog vrij is, maar de social media accounts moeten ook nog beschikbaar zijn. Een handig tooltje om te controleren welke namen op social media kanalen nog vrij zijn, is namechk.com. Voer je naam in en hij controleert of ze nog vrij zijn op Facebook, Pinterest, Twitter en vele andere accounts. Mijn advies; claim alle gangbare kanalen. Ook al ben je niet van plan Twitter in te zetten, claim het kanaal toch. Wellicht wil je het account in de toekomst alsnog gebruiken, en vaak is die gebruikersnaam die je voor ogen had niet meer te claimen.

Check je gebruikersnaam op NameCheck

Check je online gebruikersnaam op NameCheck

Maak accounts overdraagbaar
Een blik op alle accounts ziet er in een organisatie die al langer online actief is heel anders uit. In zo’n bestaande organisatie is mijn eerste vraag; wie heeft de accounts geclaimd en is alles netjes opgeslagen? Heel vaak zijn zakelijke accounts geclaimd door de medewerkers. Logisch, maar vaak gebruiken ze hiervoor hun zakelijke mailadres, bijvoorbeeld jasper@gustomedia.nl. Onhandig, want als deze persoon de organisatie verlaat, verdwijnen alle gegevens ook. Gebruik daarom een algemeen mailadres voor de social media accounts, bijvoorbeeld socialmedia@gustomedia.nl.

Sla alle geclaimde accounts ook centraal op. Dat kan heel simpel, bijvoorbeeld in een Excel bestand op de server zodat de mensen die toegang nodig kunnen hebben, erbij kunnen. Werk het bestand bij zodra er een nieuw account wordt toegevoegd.

Gebruik altijd dezelfde naam
Daar hoort namelijk ook het volgende punt bij; gebruik overal dezelfde naam. Dus niet GustoMediaNL voor het Twitter-account en GustoMediaYT voor het Youtube-account. Het is voor je complete online aanwezigheid veel professioneler om overal je bedrijfsnaam geclaimd te hebben. Lukt dit niet meer? Kies dan voor een toevoeging op je bedrijfsnaam – bijvoorbeeld NL erachter plakken – en doe dit voor alle accounts. Je vindbaarheid op alle kanalen is enorm verbeterd.

Geef aandacht aan je avatar
Wanneer je alle accounts geclaimd hebt hebben die allemaal vormgeving nodig. Controleer de specificaties. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef is een tool als Canva handig. Niet alleen omdat je heel goedkoop rechten vrije beelden kunt gebruiken, maar ook omdat ze afmetingen van vrijwel alle gangbare social media accounts hebben. Zo kun je bijvoorbeeld heel simpel een Facebook Timeline cover maken, die afbeelding bovenaan je Facebook bedrijfspagina.

De avatar, de kleine vierkante afbeelding die bij iedere update verschijnt, is enorm van belang. Dat komt omdat deze afbeelding zo vaak te zien is. Iedere keer wanneer een tweet gedeeld wordt, komt dat plaatje weer voorbij. Dat betekent dat volgers deze afbeelding gaan herkennen. Er wellicht zelfs op letten wanneer deze avatar voorbij komt en zelfs onbewust al denken: deze update wil ik niet missen. Zorg dan ook dat deze afbeelding klopt bij de huisstijl, passend is en niet te vaak aangepast hoeft te worden. Het is tenslotte zo dat zo’n positieve ervaring met die avatar weer opnieuw opgebouwd moet worden met hetzelfde publiek.

Herhaal
Opeens hoor je nogal veel over Instagram marketing? “Hebben wij eigenlijk wel een kanaal geclaimd? Moet deze niet alsnog aangemaakt worden? En hoe zit het eigenlijk met What’s App; hebben we al een eigen mobiel nummer actief?”

Na drie maanden is het zaak om weer eens naar alle geclaimde kanalen te kijken. Zijn de vormgevingswensen nog wel hetzelfde als voorheen? Het gebeurt namelijk nogal eens dat deze aangepast worden. Dan is het tijd om de nieuwe vormgeving toe te voegen. Zijn er eigenlijk kanalen geclaimd die je niet gebruikte, maar nu misschien wel wilt gaan gebruiken? Stel jezelf deze vraag, loop het Excel bestand na op alle accounts en zorg dat je de accounts toevoegt die je denkt nodig te hebben.

De volgende stap: content
Je hebt alle kanalen geclaimd. De accounts die je actief gaat gebruiken zijn vormgegeven. Dan is het tijd om na te denken over content. Dat bespreek ik in deel 2 van deze serie.

Wil je niets missen van deze serie? Schrijf je hieronder dan in voor de nieuwsbrief. Iedere maand stuur ik een update over de laatste ontwikkelingen in het content marketing landschap, mijn laatste blogs en andere inspiratie.

2 Reacties

  • Fred

    Ha Jasper,
    Interessant verhaal. Heb je nog tips hoe je kanalen selecteert die het beste bij jouw organisatie passen? Afgezien natuurlijk van je doelgroep en hun kanaalkeuzes.
    Gr Fred

    • Jasper de Weerd

      Leuke vraag. Thanks! Inderdaad, het begint met kijken naar waar je doelgroep gebruik van maakt. Maar er zijn nog meer elementen waar je op kunt letten bij je kanaalkeuze. Bijvoorbeeld; wat past bij mij als organisatie. En wat past bij jezelf, als marketeer? Maar overweeg ook welke doelen je hebt: op een blog ontstaat meer ruimte om iets te vertellen. Meer dan op een Twitter account. Maar Twitter kan ook weer heel handig zijn om vragen af te vangen. Allemaal overwegingen. En dan heb ik het nog niet eens over content. Daar gaat mijn volgende blog in deze serie over. Blijf meelezen dus 😉

Plaats een reactie