4 onmisbare contentmarketing tools

4 onmisbare contentmarketing tools

Zoals gezegd: ik ben weer begonnen met ondernemen. En als contentmarketeer geef ik het goede voorbeeld. Dat betekent dat ik wekelijks blog en maandelijks een nieuwsbrief verstuur. Dat is veel werk. En aangezien ik alles alleen doe, kan ik wel wat online hulp gebruiken. Die heb ik. Handige tooltjes. Ben jij ook actief bezig met contentmarketing? Dan zijn deze tools ook echt iets voor jou!

Leestijd: 6 minuten

Pocket: bewaar must read artikelen voor later
Herken je dit? In de mail staan interessante linkjes van je collega’s. Op LinkedIn kom je een lang artikel tegen – dat je eigenlijk niet mag missen – en ja; je volgt natuurlijk ook de belangrijkste blogs in je vakgebied. Maar de werkdag is nog niet eens begonnen. Het is teveel. Je kunt het niet meer bijhouden. Na alle meetings, opdrachten en lastige telefoontjes ben je alle content alweer vergeten. Zonde.

Dat had ik ook. Pocket kan helpen. Dit is een simpele app waar je al die ‘must read’ content voor later kunt opslaan. Bewaren. Voor een moment dat je er wel tijd voor hebt. De app is er voor iOS en Android en je kunt het ook gebruiken op je laptop of desktop. Door een account aan te maken synchroniseert deze automatisch tussen alle devices die je gebruikt.

Als je iets gelezen hebt, zet je er simpelweg een vinkje achter. In je archief vind je alles terug dat je gelezen hebt en door slimme tags aan te maken kun je per onderwerp het één en ander makkelijker terugvinden. Zo gebruik ik de tags ‘social media’, ‘video marketing’, ‘newsletters’ en nog een paar… vooruit, ik geef toe ‘wielrennen’ is er ook eentje. De app is gratis en werkt heel simpel. Download hem in de app store / play store of surf naar getpocket.com.

Maak van doelen projecten met Timi
Al die content netjes afvangen is één ding. Maar een app als Pocket gaat pas echt voor je werken, wanneer je de rust en tijd hebt om dit alles ook echt te lezen en iets met die content kunt doen. Daarvoor gebruik ik Timi, een urenregistratie systeem. Ideaal voor kleine ondernemers.

In het kort hoe het werkt: Stel, je hebt een klant – Janssen Speelgoed – waarvoor je de contentmarketing verzorgt. Dat is dan een project. Maar contentmarketing doen voor Janssen Speelgoed betekent veel doen. Bijvoorbeeld schrijven van content, videobewerkingen, maar je voert ook regelmatig een redactieoverleg. Je voert deze activiteiten in, bijvoorbeeld schrijven van content als ‘contentcreatie’. Klik op de dag dat je hier mee bezig was en tik: ‘1 uur contentcreatie voor Janssen Speelgoed’. Enter. Automatisch wordt er op project Janssen Speelgoed 1 uur geschreven met als activiteit ‘contentcreatie’. Simpel dus.

Vanuit de timi app kun je ook uren toewijzen aan een project en vervolgens rapportages draaien of je daar een beetje netjes binnen bent gebleven.

Waarom helpt dit mij als content marketeer? Ik zet al mijn doelen in een time box. Oftewel; al mijn doelen krijgen een deadline. Dus ook de doelen die niet direct voor een klant zijn. Bijvoorbeeld wekelijks bloggen en maandelijks een nieuwsbrief versturen voor Gusto Media. Maar hoe komen die doelen in je systeem? Precies; door het als een project te benaderen. Dus daarom schrijf ik regelmatig uren op het project ‘Gusto Media’ met activiteiten als ‘bloggen’, maar ook: ‘research’. En wat lees ik dan? Precies; de linkjes die ik verzameld heb in Pocket.

Maak prachtige afbeeldingen met Canva
In een wereld die steeds meer beheersd wordt door schermen, is een blog zonder afbeeldingen als een verjaardag zonder taart. Dat kan niet. Maar beelden maken met zeggingskracht, die ook nog eens visueel aantrekkelijk zijn – zonder dat je achtergrond in design hebt – is erg lastig. Googlen kan natuurlijk, maar je wilt de afbeeldingen rechten vrij. Stock sites kunnen natuurlijk ook, maar dat is erg duur.

Canva is de perfecte uitkomst. Log in op canva.com en selecteer welke afbeelding je gaat maken, bijvoorbeeld een Facebook timeline cover. Links in beeld kun je vervolgens afbeeldingen zoeken, maar ook illustraties, icons en nog meer. Is een afbeelding niet rechten vrij? Dan betaal je er 1 dollar voor. Vrijwel niets dus. Ik ben vooral fan van de lettertypes die je kunt toepassen. Die hebben allemaal een goede uitstraling. En in lagen bouw je  simpel een beeld op. Door die hele grote database en al die verschillende combinaties krijg je originele beelden. Heel tof. Bekijk de video hier onder:

Luister inspirerende contentmarketing podcasts
We hebben allemaal momenten waarop we onze handen nodig hebben, maar dan zijn onze oren nog wel beschikbaar. Onderweg in de auto of juist tijdens het sporten. Op dat soort momenten luister ik naar podcasts. Een prettige manier om de laatste ontwikkelingen in je vakgebied te volgen. De leukste zijn de Amerikaanse.

Zo luister naar This Old Marketing, van Joe Pullizi en Robert Rose, toch grondleggers van het vakgebied. Goed opgebouwd – let vooral op indrukwekkende intro’s van Robert Rose – met contentmarketing nieuws en bespiegelingen. Ze maken deze podcast wekelijks. Iedere zondag of maandag in Amerika. Dinsdagochtend is die altijd beschikbaar.

Een andere aanrader vind ik Content Marketing Podcast van Rachel Parker. Deze is ook wekelijks (opgenomen in Amerika op donderdag). Iets minder lang. Iets minder diepzinnig, maar stiekem altijd wel lekker praktisch.

Luister ik ook Nederlandse Podcasts? Weinig. Wel luister ik naar Kritische Massa door @JaapStronks. Hij interviewt Nederlanders op het snijvlak van technologie en maatschappelijke vernieuwing. Van Alexander Klopping tot tweede kamer lid Arjan El Fassad. Via hen ontdek ik ook handige nieuwe tooltjes. Zo heb ik bijvoorbeeld Timi ontdekt omdat ze deze podcast sponsoren. Wat lang (een dik uur), maar een tof Nederlands initiatief.

Wil je zelf een podcast gaan maken? Luister dan naar Free Podcast Course van John Lee Dumas. John Lee Dumas is de man achter Entrepreneurs on fire: een man die dagelijks de top-ondernemers van Amerika interviewt; hij weet waar hij het over heeft.

Tips?
Tot zover een paar handig tools. Gebruik jij zelf ook handige tooltjes? Laat het even weten in de reacties op dit blog, Twitter, LinkedIn of mail me (op jasper@gustomedia.nl). Zoals je wellicht al merkt tijdens het lezen: ik ben er gek op.

Vind je dit blog interessant? Deel hem gerust met andere marketeers. Als je je inschrijft op mijn nieuwsbrief zorg ik dat je maandelijks een overzicht ontvangt van wat ik hier allemaal schrijf. Inschrijven kan naast dit blog of via www.gustomedia.nl/nieuwsbrief.

Plaats een reactie